مجازی سازی سرور چیست ارائه خدمات مجازی سازی سرور

فهرست مطالب

آشنایی مختصر با سرورها و مجازی سازی سرور چیست؟

مجازی سازی سرور چیست ، سرورها، سیستم های قدرتمندی هستند که فایل‌ها و برنامه‌های مختلف را به‌صورت مرکزی میزبانی و مدیریت می‌کنند. سرورها پس از پردازش و تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات داده شده، آنها را از طریق شبکه‌های محلی به کامپیوترهای متصل، تحویل می‌دهند. سرورها اغلب دارای چندین CPU هستند که به سرورها این قابلیت را می‌دهند که چندین کار را به طور هم‌زمان انجام دهند. مدیران شبکه به هر برنامه یک CPU را اختصاص می‌دهند. اگرچه این رویکرد موجب ردیابی آسان هرگونه مشکلی احتمالی در برنامه‌ها بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران می‌شود، اما از قدرت پردازش عظیم رایانه‌های سرور مدرن بهره‌ای نمی‌برد.

با این رویکرد، با افزایش مقیاس شبکه‌ها، به چندین سرور نیاز خواهیم داشت. افزایش سرورهای فیزیکی به همین راحتی‌ها هم نیست. اولاً بایستی شما بودجه کافی برای تهیه سرورهای بیش‌تر را داشته باشید. در کنار آن نیاز به فضای فیزیکی برای مکان‌یابی این سرورها خواهید داشت که از هر جهت هزینه‌های بهره‌وری سرورها را کاهش خواهد داد. راه‌حل پیشنهادی، حرکت به‌سوی مجازی‌سازی سرور است.

آشنایی با مجازی سازی کردن سرور

مجازی سازی سرور، مشکلات افزودن سرورها را با استفاده از نرم‌افزار ویژه‌ای که یک سرور را با ایجاد نمونه‌های مجازی مختلف به ماشین‌های مجازی مجزا تبدیل می‌کند، برطرف می‌کند. در نتیجه یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی تفکیک می‌گردد. به طور متوسط سرورهای فیزیکی اختصاصی تنها از 15 درصد منابع خود در طول عملیات عادی استفاده می‌کنند. اگرچه اجرای برنامه شما بر روی سرورهای فیزیکی مزیت‌هایی نسبت به مجازی سازی دارد، اما در بسیاری از موارد اتلاف منابع است. علاوه بر این، خرابی‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری اغلب نیاز به تعمیر اساسی در همه سرورها دارند.

چرا به مجازی سازی سرور نیاز داریم، مزایای این کار در چیست؟

قبل از نوآوری مجازی سازی، سرورها در سراسر جهان برای میزبانی از برنامه‌های کاربردی سازمان‌های تجاری پیاده‌سازی می‌شدند. اغلب اوقات، اکثر این سرورها بیکار بودند و از حداقل حافظه استفاده می‌کردند و توانایی‌های پردازنده را به حداکثر نمی‌رساندند.
استفاده گسترده از مجازی سازی سرور در زیرساخت فناوری اطلاعات باعث شده تا با افزایش استفاده از منابع موجود، هزینه‌های جاری را به حداقل برسانند. این امر موجب می‌شود تا با منابع مالی صرفه‌جویی شده به توسعه مرکز داده بپردازیم. در ادامه به برخی دیگر از مزایای مجازی سازی سرورها می‌پردازیم.

مزایای مجازی سازی

مزایای مجازی سازی سرور چیست؟

  • کاهش نیاز به فضا برای جایابی سرورها
  • مدیریت متمرکز و سازگاری کامل با برنامه‌ها.
  • دردسترس‌بودن بیشتر و بازیابی آسان‌تر در صورت ایجاد خرابی در مجموعه.
  • توانایی استفاده از چندین سیستم‌عامل مختلف در یک کامپیوتر.
  • کاهش هزینه‌های پرسنل، برق و سرمایش با استفاده کمتر از تجهیزات فیزیکی.
  • انطباق با فشارهای کاری مختلف
  • دارای قابلیت پشتیبانی از اطلاعات سرور قدیمی، پس از راه‌اندازی سرور جدید
  • امکان انتقال ماشین مجازی در حال اجرا از یک میزبان (هاست) به میزبان دیگر بدون هیچ خرابی.
  • حفظ مالکیت معنوی و دسترسی کنترل شده به داده‌های حساس با ایمن نگه‌داشتن آنها در داخل مرکز داده.
  • قابلیت اطمینان و دردسترس‌بودن: به دلیل تفکیک انجام شده روی سرور، خرابی یکی بر دیگری تأثیری ندارد
  • کاهش هزینه با استفاده از سرورهای مجازی کوچک به‌جای یک سرور قدرتمندتر
  • استفاده بهینه‌تر از سخت‌افزار: به‌کارگیری سخت‌افزار و تجهیزات بیکار توسط ماشین‌های مجازی
  • سهولت در جابه‌جایی سیستم‌ها: از نصب مجدد و پیکربندی مجدد سیستم‌هایی که باید جابه‌جا شوند، جلوگیری می‌کند
  • و …

موارد ذکر شده بخشی از مزایای انبوه مجازی سازی سرور بودند. در ادامه قصد داریم نحوه مجازی سازی سرور را برای شما بیان نماییم.

نحوه مجازی سازی سرور

روش‌های مختلفی برای مجازی سازی وجود دارند اما اکثر شرکت‌ها این کار را به یکی از سه روش مجازی سازی ناقص، کامل و یا در سطح سیستم‌عامل انجام می‌دهند. این 3 روش اشتراکات کمی دارند. به سرور فیزیکی، هاست و به سرورهای مجازی، مهمان گویند.

مجازی سازی کامل

در مجازی‌سازی کامل، شبیه‌سازی‌های سخت‌افزاری جداگانه برای پاسخگویی به سیستم‌عامل‌های مهمان مجزا ایجاد می‌شوند. این نوع مجازی سازی به طور گسترده در جامعه فناوری اطلاعات مورداستفاده قرار می‌گیرد. نکته جالب در مورد این نوع مجازی سازی این است که می‌توانید سیستم‌عامل‌های مختلفی را در یک سرور اجرا کنید، زیرا آنها از یکدیگر مستقل هستند. اصلاح هر سیستم‌عامل نیز برای مؤثر بودن مجازی سازی کامل ضروری نیست. در حال حاضر، شرکت‌ها از دو نوع مجازی سازی کامل استفاده می‌کنند.

مجازی سازی کامل به کمک نرم‌افزار

در مجازی‌سازی کامل به کمک نرم‌افزار هنگام اجرای مجموعه‌های دستورالعمل، از ترجمه باینری استفاده می‌کند. ترجمه باینری همچنین با استفاده از مجموعه دستورالعمل‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزار را شبیه‌سازی می‌کند.

مجازی سازی کامل به کمک سخت‌افزار

مجازی سازی به کمک سخت‌افزار نیاز به ترجمه باینری را از بین می‌برد. در این مدل از مجازی سازی برای نظارت بر منابع فیزیکی سرور از Hypervisor استفاده می‌شود. هایپروایزر منابع فیزیکی ماشین را بین سرورهای مجازی توزیع می‌کند. در عوض، بخشی از قدرت محاسباتی یک سرور فیزیکی را اشغال می‌کند. به‌طورکلی دو نوع Hypervisor برای مجازی سازی استفاده می‌گردد:

هایپروایزر نوع 1

به‌عنوان نوع هایپروایزر سرور فیزیکی نیز شناخته می‌شود که مستقیماً در بالای سخت‌افزار سرور قرار می‌گیرد. نوع 1 پایداری و عملکرد عالی را ارائه می‌دهد. البته به دلیل سادگی، هایپروایزرهای نوع 1 کاربرد زیادی ندارند.

Hypervisor نوع 2

در داخل سیستم‌عامل دستگاه میزبان نصب می‌شود. برخلاف هایپروایزر نوع 1، دارای یک‌لایه نرم‌افزاری است. هایپروایزر نوع 2 معمولاً در مراکز داده‌ای استفاده می‌شود که فقط تعداد کمی سرور فیزیکی دارند.

مجازی سازی ناقص یا para-virtualization

برخلاف مجازی‌سازی کامل، سرورها، سیستم‌های مهمان از حضور یکدیگر مطلع هستند و همه آنها به‌عنوان یک واحد کامل کار می‌کنند.

مجازی سازی در سطح سیستم‌عامل

برخلاف دو نوع اول مجازی‌سازی سرور، مجازی‌سازی سطح سیستم‌عامل از Hypervisor استفاده نمی‌کند و ارتباط میزبان – میهمان را اعمال نمی‌کند. در عوض، از فرایندی به نام «کانتینرسازی» یا محیط سازی، استفاده می‌کند که نمونه‌های فضای کاربری متعددی (کانتینرها یا محیط‌های مجازی) را از طریق یک هسته در سیستم‌عامل ایجاد می‌کند.
یک کانتینر خاص فقط می‌تواند از مقدار منابع اختصاص‌ داده ‌شده برای خودش استفاده کند. برنامه‌ها همچنین می‌توانند در کانتینر اجرا شوند، اما دسترسی به محتوا فقط به هر چیزی که با آن کانتینر مرتبط است محدود می‌شود.

نرم افزار مجازی سازی سرور

نرم افزار مجازی سازی سرور، بازوی عملیاتی جهت تبدیل سرور فیزیکی به سرور مجازی است. همان‌طور که در بالا اشاره شد نرم افزار مجازی سازی سرور با پارتیشن‌بندی فضای سرور به چند بخش مجازی که به‌صورت مجزا فعالیت می‌کنند، سرعت، بهره‌وری و انعطاف‌پذیری را در کنار صرفه‌جویی در فضا، زمان و نیروی کار به مجموعه می‌بخشد. قبل از تهیه نرم افزار مجازی سازی بایستی به نکات مهمی توجه نمایید، این نکات در ادامه آمده‌اند.

• سیستم‌عامل‌های پشتیبانی شده

اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید سیستم‌عامل پشتیبانی شونده توسط هر نرم افزار است. بسیاری از این نرم‌افزارها فقط به یک سیستم‌عامل خاص مانند ویندوز، مک یا لینوکس خدمات می‌دهند.

• مقیاس‌پذیری نرم افزار مجازی سازی

ویژگی دیگری که نرم افزار مجازی سازی خوب باید داشته باشد، توانایی مقیاس‌پذیری و تطابق با انواع شبکه است. خواه مجموعه سرور شما برای یک سازمان کوچک باشد و خواه این که سرورهای شما مسئولیت پشتیبانی از داده‌های یک سازمان بزرگ را داشته باشند.

• عدم اشغال بیش از حد حافظه و قدرت پردازشی سرور حین فعالیت
مجازی سازی سرور چیست

یک ویژگی خوب دیگر که یک نرم افزار مجازی سازی بهتر است داشته باشد، این است که بهتر است در حین فعالیت، حجم زیادی را از حافظه و رم سرور را اشغال نکند. درصورتی‌که حجم زیادی را اشغال کند، برای جبران کندی سیستم، مجبور به خرید و به‌روزرسانی سیستم با نمونه‌های قدرتمندتر خواهیم بود که هزینه‌های زیادی را در پی خواهد داشت.

مجازی سازی سرور اختصاصی

سرور اختصاصی مجازی توسط سازمان‌ها برای میزبانی شبکه و اطلاعات سازمانی خود استفاده می‌شود. با تهیه اشتراک سرور اختصاصی توانایی استفاده از تمامی قابلیت‌های سرور برای شما فراهم می‌شود، دقیقاً به‌گونه‌ای که انگار شما در حال استفاده از یک سرور داخلی هستید. به همین دلیل گفته می‌شود که سرور اختصاصی همانند یک سرور داخلی است اما اداره و مدیریت آن توسط یک واحد پشتیبانی انجام می‌شود. با تهیه و نصب یک سرور اختصاصی، مدیریت هم‌زمان چندین وب‌سایت برای شما فراهم می‌گردد. به طور مشابه، یک شرکت توسعه‌دهنده وب ممکن است یک VPS اجاره کند و از آن برای میزبانی چندین وب‌سایت برای مشتریان متعدد استفاده کند.

هزینه مجازی سازی سرور

هزینه مجازی سازی سرور

اگر برای بررسی هزینه مجازی سازی سرور در کشورهای خارجی، سری به سایت‌های انگلیسی بزنید، مشاهده خواهید کرد که تعرفه‌های مجازی سازی سرور بسیار بالاست. خوشبختانه در کشورمان ایران سرورهای شما با هزینه بسیار کمتری نسبت به میانگین بین‌المللی مجازی خواهند شد. هزینه‌ها بسته به تنظیمات مدنظر شما متغیر خواهند بود اما به‌طورکلی می‌توان گفت که بسته به بودجه‌تان می‌توانید از مشاوره رایگان پیشگامان فناوری افق آبی استفاده فرمایید.

مجازی سازی هزینه

جمع‌بندی

در این مقاله پس از کسب آشنایی با سرور و مجازی سازی سرور، با شما از مزایای مجازی سازی سرور سخن گفتیم. در ادامه نحوه مجازی سازی سرور به همراه نرم افزار و هزینه آن را بازگو کردیم. لازم به ذکر است با توجه ‌به اینکه حفاظت و نگهداری از اطلاعات سازمانی از مهم‌ترین مسائل در امر برون‌سپاری جهت مجازی سازی سرور به پیمانکاران این حوزه است، سعی کنید معتبرترین و مطمئن‌ترین شرکت را در این حوزه انتخاب کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا