تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه چیست؟

فهرست مطالب

تفاوت پسیو و اکتیو یکی از مهم ترین مواردی به حساب می آید که افراد باید به آن توجه داشته باشند. معمولا هنگامی که صحبت از شبکه های اکتیو و پسیو می شود، همه افراد به نحوه عملکرد قطعات و تجهیزات خاص فکر می کنند. البته که عوامل زیادی وجود دارند که می توانند پسیو یا اکتیو بودن یک شبکه را مشخص کنند. مهم ترین عاملی که شما باید به آن توجه داشته باشید جریان الکتریکی است. امروز ما قصد داریم تا در مورد تفاوت پسیو و اکتیو با شما صحبت کنیم. ما همچنین یک سری اطلاعات مهم در مورد خدمات پسیو شبکه و خدمات اکتیو شبکه برای شما آماده کرده ایم. پس با ما همراه باشید.

تفاوت پسیو و اکتیو

مهم ترین تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه

قبل از بررسی تخصصی تجهیزات اکتیو و پسیو در یک شبکه، بیایید تا به سراغ تفاوت پسیو و اکتیو برویم. اگر به لغت نامه نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که پسیو به معنای غیر فعال و اکتیو به معنای فعال است. با توجه به همین مسئله ما خیلی راحت می توانیم به تفاوت پسیو و اکتیو پی ببریم. تجهیزات و قطعات اکتیو به قطعاتی گفته می شوند که به برق متصل شده و قدرت انجام یک سری پردازش های خاص را در خود جای داده اند. در حالی که قطعات پسیو به برق متصل نمی شوند و معمولا به عنوان یک اتصال دهنده یا یک سرویس دهنده مورد استفاده قرار می گیرند. شاید با خود فکر کنید که نیروی الکتریسیته و جریان برق تنها عامل مشخص کننده اکتیو بودن یا پسیو بودن یک قطعه است. این باور به صورت کامل درست نیست چرا که استثنا های زیادی وجود دارند.

اگر بخواهیم تفاوت پسیو و اکتیو را در ساده ترین حالت ممکن بررسی کنیم، باید بگوییم که تجهیزات مورد استفاده قرار گرفته برای انتقال دیتا دو دسته اصلی دارند. آنهایی که بر روی جریان برق تاثیری ندارند قطعات و تجهیزات پسیو نام داشته و آنهایی که بر روی جریان برق تاثیر گذار هستند قطعات و تجهیزات اکتیو نام دارند. یک شبکه به مجموعه ای از قطعات پسیو و اکتیو گفته می شود که هر کدام از آنها یک سری کاربرد های خاص را در خود جای داده اند.

دسته بندی ابزارها و تجهیزات

برخی فقط برای مشخص کردن آی پی و توزیع آن مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که برخی فقط به عنوان یک اتصال دهنده یا یک کانکتور کاربرد دارند. توجه داشته باشید که این دسته بندی فقط یک دسته بندی ذهنی به حساب می آید. متخصصان شبکه از همان ابتدای کار برای دسته بندی بهتر ابزار ها و تجهیزات خود از دو مفهوم پسیو و اکتیو استفاده کرده اند. البته که این دسته بندی فقط برای تجهیزات به کار نمی رود! خدمات شبکه هم دو دسته اکتیو و پسیو دارند.

خدمات پسیو شبکه

اهمیت کدام مورد بیشتر است؟ اکتیو یا پسیو؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که اهمیت کدام مورد بیشتر است؟ قطعات اکتیو یا قطعات پسیو؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شاید لیست تفاوت پسیو و اکتیو شبکه یک لیست طولانی به حساب بیاید ولی در واقع اهمیت هیچکدام از این قطعات و خدمات بیشتر نیست. شبکه های اکتیو با ترکیب شبکه های پسیو می توانند به راحتی و بدون مشکل فعالیت کنند. مثلا یک روتر بدون استفاده از سیم و کابل های مختلف امکان اتصال به دیگر قطعات را ندارد. در نتیجه، قطعات اکتیو بدون تجهیزات پسیو هیچ کاربردی ندارند.

بررسی تجهیزات پسیو شبکه

پسیو شبکه چیست و تجهیزات پسیو شبکه کدام اند؟ در لغت پسیو به معنای  غیر فعال یا خاموش است. برای راه اندازی یک شبکه یا یک سرور به صورت کامل، ما فقط نباید از تجهیزاتی که از برق استفاده می کنند همچون روتر ها و سویچ ها استفاده کنیم. ما به تجهیزاتی نیاز داریم که بدون اتصال به برق و به صورت خاموش هم فعالیت می کنند. اگر بخواهیم این مسئله را به زبان ساده بیان کنیم، باید بگوییم که به صورت کلی برای راه اندازی یک شبکه، ما به خدمات پسیو شبکه نیاز داریم. خدمات و سرویس های پسیو معمولا غیر فعال هستند. البته  غیر فعال بودن به این معنا نیست که آنها هیچ کاربردی ندارند و استفاده از آنها ضروری نیست.

پسیو شبکه چیست

بلکه به این معناست که تجهیزات پسیو محاسبات پیچیده ای را انجام نمی دهند. تجهیزات پسیو شبکه معمولا به برق متصل نمی شوند و همین مسئله هم باعث شده تا استفاده از آنها اهمیت زیادی پیدا کند. جالب است بدانید که معمولا تجهیزات پسیو شبکه کاربرد های مربوط به اتصال دو قطعه به یکدیگر هستند. توجه داشته باشید که مهم ترین تفاوت پسیو و اکتیو در فعال و غیر فعال بودن قطعات قرار گرفته در این لیست ها می باشد. در لیست زیر شما می تواند چند مورد از مهم ترین تجهیزات پسیو شبکه را مشاهده کنید.

  • رک
  • داکت
  • کابل های اتصال دهنده
  • پچ کورد
  • پریز های شبکه
  • کانکتور ها
  • سوکت های دیواری
  • فیبر های نوری

بررسی تجهیزات اکتیو شبکه

حال که با تجهیزات پسیو شبکه آشنا شویم، بیایید تا به سراغ تجهیزات اکتیو برویم. به صورت کلی تجهیزاتی که به برق اتصال پیدا می کنند و می توانند جریان آن را در جهت انجام یک عملیات خاص مورد استفاده قرار دهند، تجهیزات اکتیو شبکه نام دارند. هزینه ای که شما باید برای تهیه تجهیزات اکتیو پرداخت کنید معمولا بالا تر است و مدار های به کار رفته در ساخت و طراحی آنها نیز پیچیده تر می شود. این تجهیزات می توانند نیروی برق را فعال یا غیر فعال کنند. همچنین، آنها قابلیت انجام پردازش های مختلفی را در خود جای داده اند.

به صورت کلی تجهیزات اکتیو شبکه کارایی بیشتری را در مقایسه با تجهیزات پسیو در خود جای داده اند. برخی از این تجهیزات برای تقویت سیگنال مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که برخی از آنها برای مدیریت سیستم کاربرد دارند. در لیست زیر شما می توانید چند مورد از مهم ترین تجهیزات اکتیو شبکه را مشاهده نمایید.

اگر شما در خانه خود از شبکه ای دی اس ال استفاده می کنید، می توانید تجهیزات پسیو و اکتیو را به راحتی علامت گذاری نمایید. کابل هایی که مودم را به کامپیوتر متصل می کنند یا برق را در اختیار مودم قرار می دهند، در دسته تجهیزات پسیو قرار می گیرند. در حالی که خود مودم یا روتر شما یک قطعه اکتیو به حساب می آید که کاربرد های زیادی دارد.

تجهیزات پسیو شبکه

خدمات پسیو شبکه کدام اند؟

حال که تفاوت پسیو و اکتیو از نظر تجهیزات را بررسی کردیم، بیایید تا به سراغ تفاوت پسیو و اکتیو از نظر خدمات برویم. در دنیای شبکه، خدمات پسیو خدماتی هستند که زیر ساخت های مربوط به راه اندازی را آماده می کنند. از آنجایی که آماده سازی زیر ساخت های شبکه و تجهیزات ارتباطی اهمیت زیادی دارد، به عنوان اولین مرحله راه اندازی یک شبکه شناخته شده است. نقشه کشی، پیاده سازی استاندارد ها، طراحی اولیه قطعات، استفاده از قطعات با کیفیت و راه اندازی اولیه شبکه همگی در دسته خدمات پسیو شبکه قرار می گیرند. در لیست زیر شما می توانید چند مورد از مهم ترین خدمات پسیو شبکه را به صورت کامل مشاهده کنید.

  • انجام کابل کشی شبکه اولیه
  • انجام کابل کشی برق اولیه
  • نصب پریز ها و قطعات خاص
  • نصب داکت ها و رک های مختلف
  • طراحی شبکه
  • طراحی نقشه شبکه
  • نصب دوربین های مدار بسته
  • طراحی اتاق سرور و راه اندازی آن
  • نصب سیستم های مربوط به مدیریت سرور
  • نصب سنسور های مختلف در ساختمان
  • نصب قطعات فیزیکی مورد نیاز همچون روتر

توجه داشته باشید که منظور ما از نصب در خدمات پسیو شبکه، پیکربندی و تنظیم نیست. در واقع منظور از کلمه نصب، اتصال و راه اندازی اولیه است. هنگامی که شما یک قطعه فیزیکی همچون روتر را بر سر جای خود قرار می دهید و آن را به برق متصل می کنید، در واقع آن را نصب کرده اید.

خدمات اکتیو در شبکه کدام اند؟

با مشخص شدن خدمات پسیو شبکه، بررسی خدمات اکتیو شبکه خیلی راحت می شود. هنگامی که شما زیر ساخت های مربوط به شبکه را نصب کردید و همه قطعات مورد نیاز را سر جای خود گذاشتید، نوبت به خدمات اکتیو شبکه می رسد. خدماتی که پس از تهیه زیر ساخت ها مورد استفاده قرار می گیرند، خدمات اکتیو نام دارند. توجه داشته باشید که نصب نرم افزار های مختلف، پیکربندی قطعات و راه اندازی سیستم های شبکه را می توان در دسته خدمات اکتیو در شبکه قرار داد. در لیست زیر شما می توانید برخی از مهم ترین خدمات اکتیو شبکه را مشاهده کنید.

  • تنظیم و پیکربندی روتر
  • تنظیم و پیکربندی سوئیچ
  • تنظیم و پیکربندی اکسس پوینت
  • تنظیم و پیکربندی فایروال های مختلف
  • نصب سیستم عامل های مخصوص همچون لینوکس یا ویندوز سرور
  • نصب نرم افزار های امنیتی شبکه
  • نصب نرم افزار های مدیریتی شبکه
  • نصب نرم افزار های مربوط به پایگاه داده در صورت نیاز
  • ایجاد یوزر های مختلف
  • ایجاد سطوح دسترسی و مدیریت آنها

خدمات اکتیو شبکه

کلام آخر

همانطور که در مقاله امروز ما مشاهده کردید، تفاوت پسیو و اکتیو می تواند آنها را مکمل یکدیگر کند. بدون استفاده از تجهیزات اکتیو امکان استفاده از تجهیزات پسیو وجود ندارد. بدون استفاده از تجهیزات پسیو هم امکان به کار گیری تجهیزات اکتیو وجود ندارد. پس بهتر است که برای راه اندازی یک شبکه کامل، نقشه راه را درست و دقیق طراحی کنید.

4.6/5 - (9 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا