اتاق سرور استاندارد چه شرایطی باید داشته باشد؟

فهرست مطالب

معنا و مفهوم اتاق سرور

اتاق سرور استاندارد اتاق یا ساختمانی است که به‌طور ویژه جهت قراردادن مجموعه‌ای از سرورها ساخته شده است. اتاق سرور، به اصطلاح مرکزداده نیز خوانده می‌شود.

سرورها از راه دور و با استفاده از ابزارهایی مانند SSH، VNC، telnet و سایر خدمات مبتنی بر وب کنترل می‌شوند.

اتاق‌های سرور معمولا دارای خنک کننده‌های ویژه داخلی، UPS برای محافظت در برابر قطع برق، کنترل دسترسی و حفاظت‌شده در برابر آتش‌سوزی هستند.

اتاق‌های سرور اغلب دارای چندین خط اینترنت قدرتمند از سرویس‌دهندگان اینترنت هستند تا در صورت قطع شدن یکی از خطوط، از آپتایم بودن سیستم اطمینان حاصل شود.

در اتاق سرور از صفحات دیواری و کف مخصوص جهت تسهیل سرمایش و دسترسی به کابل‌ها استفاده می‌شود. این امر با ایجاد یک “مینی زیرزمین” در زیر تخته‌های کف به دست می‌آید که در آن هوا و کابل‌ها بتوانند آزادانه در جریان باشند. با کمک چنین صفحاتی می‌توانید یک فضای بهینه، بدون اشغال کردن فضا، در داخل اتاق بسازید. فضای بین صفحات و خود اتاق برای انتقال سرمایش و کابل‌ها استفاده می‌شود. این تخته‌ها، اغلب، از مواد نسوز ساخته می‌شوند و دارای خواص ویژه‌ای برای جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن می‌باشند.

جهت قرار دادن زیرساخت مرکزی فناوری اطلاعات از اتاق سرور استفاده می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت آن در یک مجموعه است. البته حملات و آسیب‌پذیری‌ها از سمت نرم افزار، تنها تهدید برای داده ها و سیستم های اطلاعات محسوب نمی‌شوند، بلکه یک اتاق سرور ناامن نیز می‌تواند دربردارنده خطرات قابل‌توجهی باشد. به‌همین‌دلیل در انتخاب و طراحی اتاق سرور استاندارد باید اقدامات سازمانی و زیرساختی مناسبی در نظر گرفته شود.

برخی از اقدامات مهم در راه‌انداری اتاق های سرور استاندارد به صورت زیر است:

  •  چهار طرف اتاق سرور استاندارد
  •  باید با دیوار بتنی و درب ضد حریق احاطه گردد.
  •  کف کاذب ضد‌الکتریسیته ساکن با حداقل فاصله 1 فوت از کف باشد (جهت مدیریت کابل از درون کابین).
  •  عرض درها 42 تا 48 اینچ و ارتفاع حداقل 8 فوت باشد.
  •  منبع تغذیه اتاق، یو پی اس و برق شهری باشد.
  •  تهویه مطبوع با حداقل دمای 18 تا 20 درجه سانتی‌گراد توصیه می‌شود.
  •  کپسول آتش‌نشانی خاموش‌کننده گاز CO2
  •  نمایشگر دیجیتال حرارتی برای بررسی دمای اتاق سرور
  •  تلفن ثابت اورژانس حتما در نزدیک‌ترین محل به اتاق‌ها در‌دسترس باشد.
  •  آلارم‌های بحرانی مربوط به عملکرد سیستم‌های AC
  •  دسترسی ایمن به همه ورودی‌ها با استفاده از فناوری‌هایی مانند دسترسی بیومتریک یا کارت دسترسی
  •  دوربین برای نظارت بر اتاق سرور
اتاق سرور استاندارد طراحی اتاق سرور

طراحی اتاق سرور

اتاق سرور  از بسیاری جهات قلب یک مجموعه است. بدون مدیریت، ذخیره سازی و انتشار کارآمد و ثابت داده ها، اجزای یک مجموعه نمی‌توانند به درستی کار کنند.
در اینجا 5 روش از بهترین متدهای طراحی اتاق سرور آورده شده است.

فضای باز، تمیز و دارای تهویه

 اتاق باید تا حد امکان باز، دارای تهویه مناسب و عاری از گرد و غبار باشد. سرورها و سایر تجهیزات کامپیوتری به طور طبیعی گرمای زیادی تولید می‌کنند و تهویه نامناسب یا تجمع گرد و غبار می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد آنها شود.

شما همچنین باید مطمئن شوید که فضای کافی بین دستگاه‌ها برای گردگیری منظم و دسترسی آسان برای تعمیر و نگهداری، وجود دارد.

کنترل‌های محیطی و تجهیزات خنک کننده 

هرچه تهویه و خنک‌کننده بیشتری برای سرورهایتان فراهم کنید، احتمال گرم شدن بیش از حد آنها کاهش می‌یابد. شما می‌توانید از کف‌های کاذب، کابینت خود خنک‌شونده و خنک‌کننده‌های ردیفی جهت مطبوع نگه داشتن فضای اتاق استفاده کنید.

منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) 

بسیار مهم است که مطمئن شوید برق واحدهای مجموعه شما به درستی توزیع شده و در برابر نوسانات برق محافظت شده است. یو پی اس می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که همیشه برق مناسب به مکان‌های مناسب توزیع می‌شود.

از شلوغی سیم‌ها خودداری کنید 

 یکی دیگر از بخش های کلیدی طراحی اتاق سرور، مسیریابی مناسب و کارآمد سیم‌ها و کابل‌ها است. مطمئن شوید که خطر پارگی یا کشیده شدن، متوجه سیم‌ها و اتصالات نمی‌شود و حتماً محل سیم‌ها و اتصالات خود را نقشه‌براری کنید تا متخصصین بدانند نقاط مشکل‌دار را در کدام قسمت شناسایی کنند.

فضای کاری بهینه 

 هنگام طراحی اتاق سرور مراقبت از کارکنان و پرسنل را فراموش نکنید. مطمئن شوید که فضایی با نور مناسب و طراحی ارگونومیک فراهم کنید، جایی که خدمه شما بتوانند به راحتی و به‌طورموثر بر تجهیزات نظارت کنند.

استانداردهای اتاق سرور

 
استانداردهای فیزیکی
  • اتاق های سرور استاندارد باید ضد آب باشد و سیستم اطفاء حریق نباید از آب استفاده کند، چراکه ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سخت افزار وارد کند.
  • سرورهای گران قیمت ممکن است بیش از حد گرم شده و به یک سیستم تهویه مطبوع نیاز داشته باشند تا اتاق ماشین را در دمای ثابتی بین 60 تا 70 درجه فارنهایت نگه دارد.
  • یک اتاق استاندارد باید با مواد بتنی، دیوارهای آجری و یک سقف مهروموم‌شده ساخته شود. زیرا کوچکترین حشرات نیز می‌توانند به یک سرور گران قیمت آسیب وارد کنند.
طراحی اتاق سرور استاندارد با مدیریت کاربردی سخت‌افزار و نرم‌افزار میسر می‌گردد

قطعات سخت افزاری و استانداردها

 
  • هر سرور باید دارای CPU جداگانه و دیسک‌های آینه‌ای باشد؛ به طوری که خرابی یک قسمت، باعث قطعی تمام سیستم نشود.
  • سرور باید به گونه‌ای پیکربندی شود که هر زمان که مؤلفه‌های سرور (دیسک، CPU، RAM، شبکه) از کار افتاد، پیام هشدار ارسال کند.
  • در صورت خرابی و غیرقابل بازیابی بودن سخت‌افزار، می‌بایست سیستم پشتیبان‌گیری و بازیابی فوری اطلاعات بر روی سرور نصب شده باشد.

تجهیزات اتاق سرور

تجهیزات مورد استفاده در اتاق سرور شامل روت‌ها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، کابل‌ها و مودم‌ها می‌باشد. هارددیسک‌ها و درایوهای نواری ابزارهای ذخیره‌سازی مورد استفاده هستند. از سیستم های خنک‌کننده نیز برای خارج کردن گرمای تولید شده استفاده می‌شود. زیرساخت های مورد استفاده برای سرمایش شامل ژنراتورهای برق و برج‌های خنک‌کننده‌ها استفاده می‌شود.

چیدمان اتاق سرور

از کاشی‌های کف به عنوان راهنما استفاده کنید 

 در اتاق سرور استاندارد سطح زمین با کف کاذب یا کاشی‌های استاندارد طراحی شده‌اند. استفاده از کابینت‌های رک سرور که برای قرار گرفتن در فضای کاشی‌های استاندارد طراحی شده‌اند، به نصاب اجازه می‌دهد تا از کمترین فضای کف استفاده کند.

سیستم های کابل کشی 

 با استفاده از کف کاذب می‌توان از فضای پلنوم برای مسیریابی کابل‌های برق و داده استفاده کرد. اینها را می‌توان از طریق محفظه‌های ورودی پایین به کابینت سرور وارد کرد. همچنین، چیدمان منظم کابل‌ها از بروز خطا در هنگام از کار انداختن یا حذف سیستم‌ها، به ویژه در مواقع اضطراری جلوگیری می‌کند.

خنک کننده کارآمد

 یک رک سرور معمولی حتی در یک اتاق سرور کوچک می‌تواند 5 تا 10 کیلووات برق و تولید گرما را ببیند. به ازای هر 1 وات برق مصرفی 1 وات گرما تولید می‌شود. در یک اتاق سرور، رک‌های با چگالی توان بالا می‌توانند بارهای حرارتی 15-30 کیلووات یا بیشتر تولید کنند.
تجهیزات داخل یک رک سرور به گونه‌ای چیده شده‌اند که می‌توان هوای خنک را با استفاده از خنک‌کننده دقیق درجلوی رک بهینه کرده و هوای گرم از طریق قسمت پشتی کابینت تخلیه ‌شود.

سیستم‌های یو پی اس و حفاظت برق 

 برای امنیت بیشتر، سیستم UPS باید با یک سوئیچ بای‌پس تعمیر و نگهداری خارجی، نصب شود. این امر به UPS اجازه می‌دهد تا برای نگهداری پیشگیرانه کاملاً ایزوله شده و در صورت بروز خطا، بدون وقفه تعویض شود.

امنیت

 تهدیدات امنیتی، چه فیزیکی و چه سایبری، یک مسئله حیاتی و رو به رشد است. هر دو جنبه باید در قالب کنترل دسترسی به اتاق‌های سرور کنترل شده و از نظر فایروال های فناوری اطلاعات و برنامه های محافظت نرم افزار مورد توجه قرار گیرند. امنیت بیشتر را می توان از طریق نصب کابل IP یا دوربین‌های امنیتی بیسیم و سیستم دوربین مداربسته ساختمان مورد استفاده قرار داد.

جهت مشاوره رایگان در خصوص طراحی اتاق سرور ، نگهداری اتاق سرور و هرگونه سوال دیگر میتوانید با مشاوران مجموعه پیشگامان فناوری افق آبی تماس حاصل فرمایید.

استفاده از سیستم کابل‌کشی بهینه جهت کمک به دسترسی به قسمت‌های مختلف

دمای اتاق سرور

کنترل دمای اتاق سرور، مستلزم داشتن تجهیزات تهویه مطبوع و خنک‌کننده است که کنترل تمام جریان هوای در حال گردش در دست داشته باشند. جریان هوای کنترل نشده می‌تواند منجر به “آلودگی حرارتی” کل اتاق شود.

سیستم های خنک کننده که برای تنظیم دمای اتاق سرور در شرایط عملیاتی بهینه ضروری هستند، به طور متوسط بین 30 تا 50 درصد از هزینه انرژی مراکز نگهداری اتاق سرور را تشکیل به خود اختصاص می‌دهند. برای مدت طولانی، دمایی که معمولاً توسط انجمن مرکزی نگهداری سرور مورد قبول بود، در حدود 22 درجه سانتی‌گراد در محیط بود که با نصب سیستم‌های خنک‌کننده، دما را بین 15 تا 16 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌داد و همین امر هزینه‌های انرژی سنگینی متوجه مجموعه می‌کرد.

انجمن مهندسین گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع آمریکا، محدوده دمای ورودی سرور را بین 20 تا 24 درجه سانتی گراد با حفظ سطح رطوبت بین 45 تا 55 درصد ایده آل می‌دانند.

سیستم خنک‌کننده اتاق سرور

تقریباً هر کسی که با فناوری کار می‌کند می‌داند که مدیریت گرمای تولیدشده توسط سرورها بسیار مهم است، لذا باتوجه به دمای منطقه مستقر شده خود، دما و رطوبت آن منطقه را با استفاده از فناوری خنک کننده قدرتمندی که به طور خاص طراحی شده است، مدیریت می‌کند، تا بتواند گرمای آن منطقه را به بهترین نحو ممکن کنترل کند.

استفاده از تهویه مطبوع کلاسیک: در بسیاری از شرایط، ساده ترین و کارآمدترین راه برای مدیریت دما در اتاق سرور، استفاده از تهویه مطبوع کلاسیک است. شما می‌توانید سیستم سرمایشی اتاق سرور را با سیستم تهویه مطبوع ساختمان ادغام کنید که این امر می‌تواند جهت خنک کردن فضای اتاق موثر باشد. اما به خاطر داشته باشید که در زمستان یا مواقعی که از برق ساختمان قطع باشد جواب نمی‌دهد.

از کولر گازی پنجره ای استفاده کنید: اگر کمد سرور دارای یک پنجره خارجی است، می‌توانید برای خنک نگه داشتن اتاق یک تهویه مطبوع، درون پنجره نصب کنید. با این حال، داشتن یک واحد پنجره در اتاق سرور شما ممکن است ناامن تلقی شود؛ چراکه به تجهیزات گران قیمت شما، امکان دسترسی آسان می‌دهد.

از یک اسپلیت واحد استفاده کنید: این یک گزینه عالی برای زمانی است که اتاق بدون پنجره است. اسپلیت را می‌توان برای انجام تهویه مطبوع حتی در هوای بسیار گرم بهینه کرد.

تهویه مطبوع جهت کنترل دمای محیط
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «اتاق سرور استاندارد چه شرایطی باید داشته باشد؟»

  1. وحید رضایی

    سلام وقت بخیر
    برای مدیریت اتاق سرور و مرکز داده از راه دور چه سیستم کنترل و مانیتورینگی رو پیشنهاد می‌دید؟

    1. پیشگامان فناوری افق آبی

      با سلام و احترام؛
      ضمن قدردانی از همراهی شما
      جهت کنترل دما، رطوبت، فشار و برخی موارد دیگر می‌توانید از کنترلرهای PLC مخصوص دیتاسنترها استفاده کنید و همچنین از طریق ILO سرورها می‌توان به میزان دما و لود کاری سرورها پی برد که در سیستم‌های مانیتورینگ شبکه قابل تعریف می‌باشد. البته این موارد به اینجا ختم نشده و نیازمند بررسی دقیق نیازمندی‌ها می‌باشد.
      جهت مشاوره رایگان از طریق صفحه پل‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا