آموزش VCP مبحث SAN Storage

فهرست مطالب

آموزش VCP مبحث فضای ذخیره داده (SAN Storage)

در این مطلب آموزشی از مجموعه مباحث VCP-DCV رو اختصاص دادم به موضوعی که به نظر من اگه نگیم مهمترین، قطعا یکی از مهمترین موضوعات در شاخه مجازی سازیه و در واقع بدون اون، بیشتر قابلیت ها و مزایای مجازی سازی رو نمیتونید در سازمانتون پیاده سازی کنید. در ادامه به آموزش VCP مبحث SAN Storage خواهیم پرداخت.

فضای ذخیره داده ( همون Storage) به چند حالت میتونه در اختیار شما قرار بگیره و بستر مجازی سازی روی اون پیاده بشه.

حالت اول local

حالت اول Local هست به این معنی که هاردها به صورت مستقیم درون سرور قرار میگیرن و فضایی رو در اختیار شما میذارن.

آموزش VCP مبحث SAN Storage

مهمترین عیبی که این حالت داره اینه که این فضا فقط در اختیار همون سرور قرار میگیره و دیگه شما نمیتونید این فضا رو به سرور و یا قابلیتی اختصاص بدید که بین سرورها مشترکه.

حالت دوم Network Storage

حالت دوم Network Storage هست که به معنی فضای ذخیره سازی ای (دستگاهی مجزا از سرور) هست که تحت شبکه بوده و میتونه بین سرورها به اشتراک گذاشته شه. به واسطه این ویژگی، شما میتونید قابلیت های مختلفی مثل HA و FT و … و در واقع تمامی قابلیت های مجازی سازی رو بطور کامل اجرا کنید.

ذخیره سازی تحت شبکه و از نوع SAN

خلاصه بهتون بگم اگه دنبال راه اندازی حرفه ای مجازی سازی هستید باید و باید فضای ذخیره سازیتون تحت شبکه و از نوع SAN باشه.

در ضمن بگم که فضای ذخیره سازی تحت شبکه دارای دو نوع NAS (Network Attached Storage) و SAN (Storage Area Network) هست که تفاوت های زیادی دارن که ذکرشون این مبحث رو طولانی میکنه و خلاصش این میشه که SAN فضایی رو با سرعت بالاتر، اطمینان پذیری بیشتر و روش های اتصال متنوع تری در اختیارتون میذاره که قطعا گرونتر از NAS هست.

حالا که فهمیدیم چرا باید SAN Storage بخریم، مهم که بدونیم با چه روش هائی میتونیم این استوریج رو به سرورهامون متصل کنیم.

FC و یا فیبر نوری

روش اول FC و یا فیبر نوری هست به این معنی که سرور و استوریج رو با فیبر نوری به هم متصل میکنیم

( یک نمونه کارت فیبر رو در تصویر 2 میبینید)

خرید کارت فیبر نصب کارت فیبر

و اگه چند سرور رو بخوایم به یک استوریج متصل کنیم از SAN Switch استفاده میکنیم (تصویر 3) یعنی استوریج رو به SAN Switch وصل میکنیم و سرورهامون رو باپچ کورد فیبر به این سوئیچ وصل میکنیم.

SAN Switch سنس سوییچ

روش FCOE

FCOE که معنیش همون فیبر چنل قبلی ولی در قالب اترنته که اگه کنترلر استوریجتون این قابلیت رو پشتیبانی کنه دیگه نیازی به SAN Switch نیست و استوریج رو میتونید با فیبر به سوئیچ معمولی ای که فیبر رو پشتیبانی میکنه وصل کنید و فضای اون رو بین سرورهاتون به اشتراک بذارید.

روش ISCSI

 iscsi که از همون کابل شبکه معمولی استفاده میکنه و از همون سوئیچ های معمولی شبکه با این تفاوت که از پروتکل scsi (اسکازی) برای انتقال اطلاعات استفاده میکنه. در واقع بسته های اسکازی درون بسته های اترنت کپسوله میشه و ارسال و دریافت میشه. ارزونترین روش در بین روش های قبلیه با این شرط که استوریجتون این پورت رو داشته باشه. (پورت های زرد رنگ در تصویر 4)

روش ISCSI
امیدوارم از این مبحث که خیلی جزئیات داره لذت برده باشید و با ما در مباحث بعدی که قراره بیشتر با جزئیات این مبحث آشنا بشیم همراه باشید.

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا